top of page

הדמיות אדריכלות | אז ועכשיו

עודכן: 26 ביולי 2023

לאורך ההיסטוריה אדריכלים נעזרו בסקיצות וציורים על מנת להציג ללקוחותיהם את הפוטנציאל הגלום בבניית הבניינים שתכננו. מאז האימוץ של ציור הפרספקטיבה על ידי האדריכל ברונולסקי בשנת 1415 לצורך ייצוג המרחב המתוכנן, דימויים והדמיות אדריכליות נהפכו ריאליסטיות ואף היפר-ריאליסטיות. הדמיות חוץ, הדמיות פנים והדמיות עין הציפור הציגו את המבנים בשעות אידאליות ובסיטואציות אידאליות בהן האנשים משתמשים להנאתם בחללי המבנה המוצגים.


התפתחויות טכנולוגיות בחומרה ובתוכנה אפשרו לפתח את מודל התלת מימד הממוחשב ולשכלל עוד ועוד את ההדמיה האדריכלית הממוחשבת - כעת ניתן להציג בהדמיה אדריכלית כל חלל בכל מזג אוויר, תנאיי תאורה וכל התרחשות אנושית. הדמיות הפכו לחלק בלתי נפרד מכל פרויקט אדריכלי או עיצובי המהווה כלי שיווקי, רישויי ותכנוני כאחד ולטענת אחדים, אף אמנות בפני עצמה. על אף שכעת הנטיה היא להשתמש בהדמיות ככלי המציג מרחב באופן ריאליסטי, זרמים וגישות שונות השתמשו בהדמיה בדרכים שונות, לעתים בכאלה המתרחקות כמה שיותר מהדמיה ריאליסטית של המרחב המתוכנן. משרדי אדריכלים דוגמת superstudio האיטלקיים הציגו בהדמיותיהם עולם אנטי-אוטופי בו הם מבקרים למעשה את המגמות והכיוונים אליהם צעדה הארכיטקטורה של זמנם - ההדמיה האדריכלית בידיהם הפכה להיות כלי המציג ביקורת על התכנון העכשווי ונקודת מבט על העתיד האפשרי. בשנות ה-20 של המאה ה-20, בית הספר לעיצוב ואדריכלות הבאוהאוס, נקט גישה שונה כלפי דימויים אדריכליים. במגמת האדריכלות פנו אל עבר ציורי האקסונומטריה לתיאור חללי פנים. בהשוואה להדמיות פנים של ימינו המציגות את עיצוב הפנים מנקודת מבטו של האדם, בבית הספר באוהאוס פנו לתאר את חלל הפנים ממבט גבוה, אנליטי ובציור אקסונומטרי מדויק המתאר את חלל הפנים כמכונת מגורים שיש לבחון ולנתח. גישה זו תאמה את הערכים בהם דגלו - בניינים כאובייקטים וכמכונות מגורים.




הדמיית פנים לחברת אידאל המומחים לארונות ⒸALVARO

בעוד שבעבר הדמיות אדריכליות היו כלי כמעט בלעדי בידיהם של אדריכלים ושרטטים, הרי שהיום ניתן לפנות לסטודיו להדמיות ולהפיק הדמיות פנים או הדמיות חוץ לכל סוג של פרויקט - שיפוץ דירה, בית פרטי, בית מגורים חדש או גורד שחקים עירוני. הדמיות פנים למשל הפכו לכלי זמין עבור אלה הרוצים לשפץ את דירתם ולבחון חלופות תכנוניות זו לצג זו, בדיוק כפי שהדמיות החוץ היוו כלי תכנוני ושיווקי עבור יזמי נדל"ן גדולים בתכנון מבני מגורים בעיר. הדמיות הפכו להיות כלי זמין ונגיש, כאשר לכל פרויקט מותאמת ההדמיה הנכונה.






הדמיות מציאות מדומה

רבות נכתב על תהליך הפקת הדמיות ועל הדגשים החשובים בהפקת הדמיה; על הדמיות פנים נכתב ב- YNET

וכן באתר מידרג. לצד כל אלה, חשוב לזכור שההדמיה היא כלי רב שימושים כאשר ארכיטקטורה ועיצוב פנים הם יישום אחד בלבד. אם נדלג בין קני המידה, נגלה כי גם בקנה מידה מיקרוסקופי ניתן לבצע הדמיות ואף בקנה המידה הפלנטרי - חוקרים מגרמניה וארה"ב למשל יצרו מערכת חדשה להדמיית התפתחות גלקסיות ביקום המוקדם. עם התפתחות הטכנולוגיות ואמצעי ההמחשה, הדמיות אדריכליות פונות אל עבר המרחבים הוירטואלים בדמות מציאות מדומה או הדמיות VR. הדמיות אלה מאפשרות להתבונן ולנוע בחלל המתוכנן דרך תצוגה במשקפי תלת ומספקות חוויה אימרסיבית. זוהי טכנולוגיה מהפכנית שמקדמת עולם וירטואלי חדש ומתקדם ביותר אשר התפתח בצורה מדהימה בשנים האחרונות, ומאפשר לנו לחוש ולהרגיש בתוך חלל שכלל לא קיים במציאות. בניגוד להדמיות סטנדרטיות, בפרויקטים של מציאות מדומה הלקוח יכול לנוע ולהסתובב בתוך כול פרויקט באופן עצמאי, לבחון את הפרטים הקטנים ביותר ולדייק את הצרכים השונים. הדמיות מציאות מדומה (VR) מהוות עוד נקודה על רצף ההתפתחויות של הדמיות אדריכליות והופכות לכלי נפוץ יותר ויותר בשלל פרויקטים ותחומים הן ככלי מחקרי וניתוחי והן כדרך לספר סיפור משכנע.

bottom of page